Sena betalningar från Försäkringskassan i fyra år
Hösten 2016 ändrade Försäkringskassan sitt regelverk och övergick till efterskottsbetalning. Inte en enda månad sedan dess har Försäkringskassan betalat ut all ersättning i tid.
Utan vinstmedel i vårt företag hade vi inte kunnat betala löner till alla våra assistenter utan faktiskt gått i konkurs.
De första två åren efter omläggningen saknades mångmiljonbelopp i ersättning varje månad. För december 2018 saknade vi exempelvis 63 procent av ersättningarna, trots att underlagen skickats in i tid, i januari 2019 var det ett nytt lågvattenmärke med ännu fler saknade ersättningar.
Våra otaliga kontakter med huvudkontoret i utbetalningsfrågan har inte gett några som helst resultat under åren. Så här skrev VD exempelvis i februari månad 2018 till ansvarig chef på Försäkringskassan:
”Jag återkommer i ärendet sena utbetalningar från FK. Sedan omläggningen till efterskottsbetalning har vi inte en enda månad fått ersättning till den 20:e för samtliga räkningar som varit inskickade i tid, dvs innan den 5:e i samma månad. Snarare har en stor försämring skett, dvs allt fler ersättningar utbetalas med allt längre eftersläpning.Sammantaget saknar vi denna månad 45 procent av ersättningarna.
Hur kan detta vara möjligt, mer än ett år efter att era rutiner ändrades? Vi tillbringar timmar(!) i telefonkö till kundtjänst för att utröna varför vi inte fått ersättningen i tid”.
Fortfarande fyra år senare saknas det ersättningar varje månad.