Försäkringskassan drar felaktigt in assistans

  • Ekot har pratat med fem jurister som arbetar med assistansärenden. De anser att Försäkringskassan nu drar in assistans på bristfälliga grunder.

  • Det handlar om fall där brukare och anhöriga påstås ha lämnat felaktiga uppgifter om sina hjälpbehov.

  • ”Om vi ska ändra det tidigare beslutet så krävs det att vi har på fötterna, och det har vi, det är inga beslut som vi fattar lättvindigt” säger Andreas Larsson som är verksamhetschef vid Försäkringskassan.

Pernillas tjugosexårige son Sebastian som har en medelsvår utvecklingsstörning och inte kan prata fick sin assistansersättning indragen strax före jul. Motiveringen var att Pernilla lämnat felaktiga uppgifter.

– Ja, det känns ju som om att man är en riktig bov. Det är förskräckligt! Nej, jag har aldrig lämnat vilseledande uppgifter om min son, säger hon

”Kom ju hem med bajs under naglarna”

Försäkringskassans kontroller av fusk inom assistansersättningen ledde förra året till att myndigheten krävde tillbaka över 460 miljoner kronor. Att brukare och anhöriga lämnat felaktiga uppgifter om hjälpbehovet är bland det som Försäkringskassan kontrollerar mest. I Sebastians fall handlar det till exempel om att föräldrarna ska ha överdrivit behovet av stöd vid toalettbesök och kommunikation.

Uppgifterna kommer ursprungligen från Sebastians dagliga verksamhet som anmälde föräldrarna till Försäkringskassan. Men mamma Pernilla fick aldrig chansen att berätta att det fanns en konflikt kring just toalettbesöken.

– Han kom ju hem med bajs under naglarna och urin och avföring i boxershortsen. Väldigt kritiskt blev det. Jag tror inte de kunde ta den här kritiken från oss.

Juristernas slutsats

Ekot har pratat med fem jurister, som arbetar med assistansärenden runtom i Sverige. De anser att Försäkringskassan nu drar in assistans på bristfälliga grunder. Advokaten Jessica Gustavsson jobbar på en byrå som fått in många fler fall av misstänkt fusk.

– Från att vi inte fått något ärende på temat tidigare, så får vi något sådant ärende till byrån var till varannan vecka.

Kan det inte vara så att det faktiskt är många fler som har börjat ljuga om sina hjälpbehov?

– Nej, då måste man ju också ljuga för sin läkare, för sin habilitering, för sin arbetsterapeut. Det är väldigt många som måste bli bedragna för att beslut om en assistansersättning ska gå igenom, det är en väldigt avancerad brottsplan, säger Jessica Gustavsson.

Myndigheten svarar

Enligt Andreas Larsson, som är verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan, beror det ökade antalet indragningar av assistans på att myndigheten nu lägger mer tid och resurser på att stoppa fusket. Och han håller inte med om kritiken.

– Jag känner mig väldigt trygg med de utredningarna och besluten vi fattar i de här ärendena. Om vi ska ändra det tidigare beslutet så krävs det att vi har på fötterna, och det har vi, det är inga beslut som vi fattar lättvindigt, säger han.

Tillägg: Försäkringskassans Andreas Larsson kommenterar inte Pernilla och Sebastians fall eftersom ärendet ligger i domstol. Den dagliga verksamheten vill inte kommentera konflikten med familjen och anser fortfarande att det var rätt att anmäla familjen till Försäkringskassan.

Anna-Karin Sivberg
anna-karin.sivberg@sverigesradio.se

Mer om personlig assistans med VH assistans

Personlig assistans

När jag 1997 startade företaget VH assistans vid köksbordet hemma i Sundborn, handlade det om att v…

Om VH assistans

Jag heter Veronica Hedenmark och jag vill presentera vårt VH assistans för dig. VH assistans finns…

Resa med rullstol

Mycket är möjligt med personlig assistans, så även att resa! 

Kontakta VH assistans

Vill du jobba som assistent åt ditt eget barn, men vet inte hur? Behöver du veta skillnaden mellan …